Font: [Logotip representatiu de la igualtat en les relacions de genere]. (s. f.). projectes.xtec.cat. Recuperat el 22 de març de 2021 de: https://projectes.xtec.cat/xarxadults/acollida-moduls-joves-migrats-sols/nivell-3/modul-per-la-prevencio-de-la-violencia-de-genere-i-per-relacions-igualitaries/
Pla per a la igualtat de gènere en el sistema educatiu (Generalitat de Catalunya 2015) i vídeo "La construcció social del gènere i l'educació afectivosexual"
Quan eduquem als nens els estem ensenyant valors, maneres de ser i pensaments o opinions que en un futur contribuiran a desenvolupar la seva pròpia. Respecte al gènere, encara hi ha molts països o llocs on estan establerts uns cànons imposats, els quals seran apresos per l'alumnat i guiaran, en una part, la futura opinió, caràcter i comportament dels nens. Aquests cànons impedeixen als nens mostrar-se realment com són, i molts cops actuen pel fet de què pensarà la gent, si està bé alguna cosa tenint en compte el seu gènere i el que se suposa que haurien de fer.
Hi ha molts aspectes en els quals no ens adonem, però estem influenciant als nens. Per exemple podem parlar del típic estereotip del blau per als nens i el rosa per a les nenes. Però també influïm en el moment que diem el pare i la mare, ja que avui dia les relacions de gènere són molt diverses i molts nens poden tenir pares o mares homosexuals, o bé tenir només pare o mare.
Com a docents hem d'adaptar-nos al moment actual i hem de tenir en compte que els nens són molt influenciables, hem de fer que els alumnes que no es vegin reflectits en els estereotips puguin sentir-se bé, i no fora de lloc, a l'aula. La diversitat existeix en molts àmbits i les relacions de gènere no són una excepció, per aquest motiu existeix el Pla per a la igualtat de gènere en el sistema educatiu (Generalitat de Catalunya 2015) i el seu objectiu és aconseguir que l'acció educativa que es porta a terme als centres educatius estigui basada en la coeducació i la igualtat d'oportunitats.
Quan eduquem als nens els estem ensenyant valors, maneres de ser i pensaments o opinions que en un futur contribuiran a desenvolupar la seva pròpia. Respecte al gènere, encara hi ha molts països o llocs on estan establerts uns cànons imposats, els quals seran apresos per l'alumnat i guiaran, en una part, la futura opinió, caràcter i comportament dels nens. Aquests cànons impedeixen als nens mostrar-se realment com són, i molts cops actuen pel fet de què pensarà la gent, si està bé alguna cosa tenint en compte el seu gènere i el que se suposa que haurien de fer.
Hi ha molts aspectes en els quals no ens adonem, però estem influenciant als nens. Per exemple podem parlar del típic estereotip del blau per als nens i el rosa per a les nenes. Però també influïm en el moment que diem el pare i la mare, ja que avui dia les relacions de gènere són molt diverses i molts nens poden tenir pares o mares homosexuals, o bé tenir només pare o mare.
Com a docents hem d'adaptar-nos al moment actual i hem de tenir en compte que els nens són molt influenciables, hem de fer que els alumnes que no es vegin reflectits en els estereotips puguin sentir-se bé, i no fora de lloc, a l'aula. La diversitat existeix en molts àmbits i les relacions de gènere no són una excepció, per aquest motiu existeix el Pla per a la igualtat de gènere en el sistema educatiu (Generalitat de Catalunya 2015) i el seu objectiu és aconseguir que l'acció educativa que es porta a terme als centres educatius estigui basada en la coeducació i la igualtat d'oportunitats.
Podeu veure el video aquí:
Font: Departament Educació. (2020, 25 septiembre). La construcció social del gènere i l’educació afectivosexual [Vídeo]. YouTube.
Recuperat el 22 de març de 2021 de: https://www.youtube.com/watch?v=0QlftSEUbzA
Font: Generalitat de Catalunya. (2015a, enero 20). Pla per a la igualtat de gènere en el sistema educatiu. educacio.gencat.cat. Recuperat el 22 de març de 2021 de: http://educacio.gencat.cat/web/.content/home/arees-actuacio/centres-serveis-educatius/altres-programes-educatius/ensenyaments-regim-especial/pla-igualtat-genere/acord-govern-pla-igualtat.pdf
Comentarios
Publicar un comentario